Verregende stranddagen in Ao Nang, korte stop Chiang Mai en een hippiehuis in Pai #6

Verregende stranddagen Ao Nang

We zitten in een minivan naar Ao Nang, op naar een paar dagen zon en strand. Even bijkomen van de kakkerlakken. Het duurt niet lang voor ons ritje aardig oncomfortabel wordt. We zitten met teveel mensen in een te klein busje en iemand vond het blijkbaar een goed idee om gedroogde stinkende vis mee te nemen. We scheuren met snelheden van ver over de 140 km per uur in het donker over een bochtige weg en als kers op de taart begint een klein jochie te kotsen. Ik ben blij wanneer we levend en wel bij ons hostel worden gedropt.

Onze kamer, een 16 persoons dorm, ziet er erg schoon en fris uit (en niet onbelangrijk; geen kakkerlak te bekennen). Wanneer ik mijn backpack open maak zie ik een sneaky little bastard in m'n tas kruipen. Ieuw! Marloes helpt me zo onopvallend mogelijk m'n tas naar het balkon te slepen (we willen uiteraard geen paniek veroorzaken op onze slaapzaal) om daar vervolgens de kleine Zaza over het randje van het balkon te gooien. Ik hoop maar dat ik niet meer verstekelingen in mijn bagage heb zitten en het duurt dan ook een paar dagen voordat ik weer vol enthousiasme iets uit mijn tas durf te halen.

Helaas is het erg slecht weer in Ao Nang (het regenseizoen is in het Zuiden blijkbaar nog in volle gang) en we kunnen dan ook niet aan het strand liggen. Ik ben snotverkouden en ziek en breng dan ook meer tijd in bed door dan ergens anders.

Na drie dagen spelletjes doen en bijslapen in Ao Nang gaan we in 1 x van zuid naar noord, ruim 1380 kilometer. We beginnen met een nachtbus van Krabi naar Bangkok. Om 06.00 uur 's ochtends komen we aan in Bangkok, na een broodje en een kleine pauze gaan we met de taxi naar een ander station om daar een bus naar Chiang mai te nemen. Dat blijkt een superluxe bus te zijn! De rit duurt 11 uur, maar de tijd vliegt. We krijgen een dekentje, een nekkussentje, onze stoel blijkt een massage stoel te zijn en we hebben allemaal een eigen entertainment systeem waarop we filmpjes kunnen kijken of spelletjes kunnen doen. Ondertussen krijgen we cake, koekjes, chips, drankjes met ijs en koffie + thee. Ongeveer halverwege stoppen we bij een wegrestaurant waar we ook nog eens een lunch krijgen. Ik kijk drie disneyfilms achter elkaar en heb een prima dagje! En dat alles voor maar 15 euro :)

Gelabeld en klaar voor verzending!

Chiang Mai
Na ruim 30 uur komen we aan in Chiang Mai en nemen een taxi naar ons hostel, dat verloopt iets minder soepel dan het klinkt. Na 5 rondjes door de stad en ongeveer anderhalf uur later vragen we de chauffeur ons er maar gewoon uit te laten, we zoeken zelf wel verder. Uiteindelijk vinden we ons hostel waar we aardig gesloopt inchecken. Onze slaapzaal is een bezemkast; we slapen met 8 personen op minder dan 16 m2. Maar eerlijk is eerlijk, voor 4 euro kun je ook geen paleis verwachten. Wanneer we onze spullen gedumpt hebben gaan we nog even eten. Het is inmiddels na tienen en de meeste tentjes zijn al dicht. We vinden iets wat nog open is en bekijken de kaart. Een gelukstreffer; ze hebben broodjes met Nederlandse kaas! Mmmm dat heb ik echt gemist.

De volgende dag beginnen we goed met een heerlijk ontbijtje. We slenteren door de stad, bekijken de rivier en snuiven even wat gezonde lucht op in het park. 's Avonds gaan we naar de night market, die is echt enorm. Het beste deel van deze markt is al het lekkere eten :) Op een leuk terrein midden in de stad staan tientallen foodtrucks met de lekkerste hapjes. Je koopt wat je lekker vindt en kunt dat ergens op een strobaal of aan een tafeltje in het midden van het terrein opeten. We eten alle calorieën die we er die dag afgelopen hebben er weer aan en gaan redelijk op tijd weer richting hostel om een beetje bij te slapen.

Pai
Na Chiang Mai gaan we door naar Pai. De weg naar Pai staat er om bekend dat hij enorm bochtig, volgens mij ook een ietsiepietsie gevaarlijk en sowieso totaal ongeschikt is voor wagenzieke kotsbakkies als ikzelf. Het advies is om met een lokale bus te gaan (deze rijdt als het goed is langzamer) in plaats van met de minivan. Op hoop van zegen vertrekken we naar het busstation. Ik heb pech, de lokale bus lijkt opgeheven te zijn en ik ben veroordeeld tot een minivan. Gelukkig ben ik voorbereid en heb ik deze keer m'n reis pillen netjes op tijd geslikt. De reis valt me 100% mee.

Deze chauffeur lijkt in tegenstelling tot alle andere chauffeurs wél gehoord te hebben van 'gewoon snel' in plaats van 'levensgevaarlijkkamikazebloedjesnel'. Dankbaar stap ik ongeveer 3,5 uur later uit in het centrum van Pai waar we een taxi nemen naar ons hostel in het oude gedeelte van het stadje. Onderweg bedenk ik meteen al dat het echt een goed idee was om naar Pai te gaan, de omgeving is prachtig!

Ons hostel is ietsiepietsie anders dan verwacht. We komen aan in een of andere hippiecommune tussen de bananenbomen. Ook leuk. De commune bestaat uit 3 huizen en wij worden naar het nieuwste (maar meest primitieve) huis gebracht. De Amerikaanse eigenaar van de commune geeft dolenthousiast aan dat het voor thaise begrippen allemaal erg luxe is en modern is. Ik geloof dat Marloes en ik daar andere ideeën over hebben. Hij vertrekt en Marloes en ik gaan op onderzoek uit in ons huis. We blijken het huis voor onszelf te hebben de komende dagen. We slapen op 2 superdunne matjes op de grond in een kamertje die in een soort dorm ligt. We maken om te beginnen een fort van klamboes en lakenzakken want het ziet er allemaal een beetje dubieus uit met schimmelende dekentjes en overal spleetjes en holletjes voor beasties.

Ons fort in aanbouw

Beneden is onze superdeluxe badkamer. De douche is gelukkig warm! Het toilet daarentegen is een hurktoilet waar ik na al die tijd nog steeds niet aan gewend ben. De keuken bestaat alleen uit een koelkast en een roestige wastafel, zelf koken zit er dus ook hier helaas niet in. Wanneer we die avond het centrum gaan verkennen kom ik er achter dat het helemaal niet erg is dat we zelf niet kunnen koken. Overal op straat kun je hier echt de lekkerste dingen kopen. Van bananenloempia's tot broodjes falafel en van groentendumplings tot toffeetaartjes. Omnomnom. Die avond eten we ongeveer alles wat los en vast zit en gaan met volgegeten buikjes naar bed.